Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een onderdeel van het landelijk onderwijsachterstandenbeleid (OAB).

Het is een waardevol initiatief dat gericht is op het voorkomen of verminderen van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen tussen de twee en zes jaar oud. Bij Avonturijn gebeurt dit door kinderen spelenderwijs te laten leren, zodat ze een stevige basis leggen en een goede start hebben op de basisschool. Voor kinderen tussen de tweeënhalf tot vier jaar worden hiervoor speciale programma’s aangeboden. VVE richt zich niet alleen op de taalontwikkeling, maar ook op de brede cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.

Naast spelen en ontmoeten wordt er binnen Avonturijn aandacht besteed aan de ontwikkeling van kinderen en het signaleren van eventuele ontwikkelingsachterstanden. Door inzet van het programma ‘Startblokken van basisontwikkeling’ voor VE bieden we peuters met een risico op een (taal)achterstand een betere startpositie op de basisschool.

 

Startblokken

Op al onze speelleergroepen werken we met de methode Startblokken voor basisontwikkeling. Dit is een landelijk erkende aanpak om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Het is een brede aanpak waarin pedagogisch medewerkers inzetten op spel en interactie. Er wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. De spelactiviteiten die daarbij horen prikkelen de interesse, enthousiasme en betrokkenheid van de kinderen. Door mee te spelen sluiten onze pedagogisch medewerkers aan bij de behoeften van de kinderen en kunnen zij zorgen voor een passend activiteitenaanbod. Spelenderwijs stimuleren zij de kinderen in hun ontwikkeling.

Startblokken samengevat:

  • Thematisch werken
  • Luisteren naar de ideeën van kinderen
  • Kinderen mee laten helpen
  • Bewust kijken naar kinderen
  • Helpen spelen, meespelen en laten spelen
  • Positief stimuleren; kinderen groeien van complimenten

 

Digitaal volgsysteem Mira

Om ons activiteitenaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van het kind, volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Hiervoor gebruiken wij ons digitale kindvolgsysteem genaamd ‘Mira’.

In ons kindvolgsysteem worden leeftijdsgerichte observatiepunten aangeboden en hebben we aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden van een kind. Bij elk observatiepunt worden tips voor ontwikkelingsstimulering weergegeven. Aan de hand van de observatie wordt er voor ieder kind met een VVE-indicatie een handelingsplan geschreven per thema om het kind op het nodige ontwikkelingsgebied te ondersteunen. Het kindvolgsysteem wordt jaarlijks ingevuld en besproken en gedeeld met de ouders.

 

Goede start op de basisschool

Startblokken biedt ieder kind zich de kans zich te ontwikkelen. Zowel kinderen die een steuntje in de rug nodig hebben, als kinderen die de behoefte hebben aan een extra uitdaging. Zo krijgen alle kinderen een goede start op de basisschool. Basisscholen werken ook met methodes, waardoor de overstap naar de basisschool voor kinderen minder groot is. Om de overgang van de peuteropvang naar de basisschool zo goed mogelijk te laten verlopen, vindt er voor alle kinderen met een VVE-indicatie een warme overdracht plaats.

 

Scroll naar boven